28 juni 2023

0 REACTIE(S)

Landelijke 06-polsbandjescampagne start bij Search and Rescue Katwijk

Voor snelle hereniging bij vermissing

De officiële start van de landelijke 06-polsbandjescampagne 2023 vindt zaterdag 1 juli plaats tijdens Search and Rescue (SAR) Katwijk. Dit grootscheepse hulpverleningsevent aan de kust biedt kans om een breed publiek bewust te maken van het risico op vermissing van kinderen nabij water. De samenwerkingspartners van deze campagne – Reddingsbrigade Nederland, de politie, de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) en Paramount – zijn hierbij vertegenwoordigd.

Op het strand aan zee, in recreatiegebieden met binnenwater en tijdens waterrijke evenementen raken jaarlijks honderden kinderen (tijdelijk) vermist. Hét schrikbeeld van ouders die daar graag met het gezin verblijven. Hereniging kan sneller plaatsvinden dankzij het PAW Patrol 06-polsbandje. De samenwerking tussen Reddingsbrigade Nederland, de politie, de NRZ en Paramount maakt mogelijk dat dit jaar 300.000 exemplaren daarvan gratis ter beschikking worden gesteld aan het publiek.

(bericht gaat verder onder de foto)

Vertegenwoordigers van de vier samenwerkingspartners ter gelegenheid van het officiële startmoment van de landelijke 06-polsbandjescampagne 2022. (Foto: SHe Fotografie)

Doelgroep
De doelgroep van de campagne Omarm het 06-polsbandje! is: ouders met een of meer kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar. Dat is dé reden waarom de populaire PAW Patrol-helden van Nick Jr., met nadruk het reddingshondje Zuma en het politiehondje Chase, hierbij betrokken zijn. Het PAW Patrol 06-polsbandje is dit zomerseizoen verkrijgbaar bij reddingsbrigadeposten en sommige politieposten, (buiten)zwembaden, strandexploitaties, (kust)hotels en andere verblijfsaccommodaties. Het wordt ook actief uitgedeeld door lifeguards en medewerkers van waterrijke evenementen als SAR Katwijk, en aangeboden bij onderwijsprojecten. Een ouder of begeleider kan de voornaam van het kind en een eigen telefoonnummer erop schrijven.

Hoofddoel en focus
Het hoofddoel van de campagne Omarm het 06-polsbandje! is: snelle hereniging bij vermissing. Daarmee kunnen bijvoorbeeld verdrinkingsongevallen worden voorkomen. Verder ligt de focus op meer bewustwording onder recreanten van risico’s die tot vermissing van een kind kunnen leiden en meer publieke kennis van wat wordt gedaan als er sprake is van vermissing. Gebruik van het PAW Patrol 06-polsbandje geeft direct aanleiding tot een gesprek met kinderen over wat zij wel en juist niet moet doen als ze hun ouder(s) of begeleider(s) kwijt zijn.

Naast de campagne ‘Omarm het 06-polsbandje!’ zal tijdens SAR Katwijk ook aandacht zijn voor de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’. Daarbij ligt de focus op bewustwording van de bezoeker aan open water locaties in het algemeen. De vraag ‘Wie checkt jou als je het water in gaat?’ staat daarbij centraal.

Het bericht Landelijke 06-polsbandjescampagne start bij Search and Rescue Katwijk verscheen eerst op Nationale Raad Zwemveiligheid.

Bron: NRZ


Deze berichten zijn ook interessant

Laat een reactie achter

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar geplaatst. Verplichte velden zijn gemarkeerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}