De campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ kreeg deze zomer een succesvol vervolg. De campagne was op verschillende momenten én locaties zichtbaar. Zo speelde de campagne een grote rol tijdens World Drowning Prevention Day en was het campagneteam aanwezig bij het EK Beachvolleybal. Ook is de campagne uitgebreid met diverse campagne materialen, waaronder extra online content, een krijtverf spuitsjabloon en een online quiz.
Campagneteam vergroot bewustzijn
Afgelopen maanden is het campagneteam erop uitgetrokken om het risicobewustzijn op locatie te vergroten. Dit jaar is gekozen om aanwezig te zijn bij een aantal events, waaronder Oerol Terschelling, World Drowning Prevention Day, SummerBeachlife in Den Helder en het EK Beachvolleybal in Scheveningen. Op 8 september sluiten we het seizoen af tijdens de Amsterdam City Swim.
Tijdens World Drowning Prevention Day op 25 juli was het campagne team in Zeumeren bij Leisurelands. Het was geen zonnige dag, waardoor het aantal bezoekers tegenviel. Toch leverde de dag veel publiciteit op, omdat op deze dag ook de meest recente verdrinkingscijfers door het CBS worden gepubliceerd en er veel media aanwezig was.
Zaterdag 17 augustus was een prachtige stranddag en die dag was het campagneteam aanwezig op het strand van Den Haag. Daar hebben zij vele bezoekers, waaronder vakantiegangers, actief geïnformeerd over zwemveiligheid en veilig zwemmen in open water.
3D animatievideo geeft impuls
Om de campagne een extra impuls te geven is er een 3D animatievideo gemaakt. In deze video landt een helikopter met een opvallend groot oog bij een zwemlocatie, bijvoorbeeld de zee of recreatieplas in het binnenland. Het oog knipoogt en laat in beeld zien dat het belangrijk is dat iemand op je let als je gaat zwemmen. Deze 3D animatievideo is online op diverse kanalen uitgezet, om daarmee op warme dagen – wanneer het risico het grootst is – aandacht te vragen voor veilig zwemmen in open water.
Spuitsjabloon vergroot zichtbaarheid
Om de zichtbaarheid van de campagne verder te vergroten is de campagnetoolkit uitgebreid. Nieuw dit jaar is de beschikbaarheid van een krijtverf spuitsjabloon. Hiermee kan bij bijvoorbeeld een strandopgang of looppaden de campagne in beeld worden gebracht.
Online quiz test kennis over zwemmen in open water
In de online quiz wordt de kennis over zwemmen in open water getest. Met vragen als ‘Wie houdt jou in de gaten als je het water in gaat?’ wordt op een speelse manier meer bewustwording gecreëerd. De quiz is geheel vrijblijvend en na het doen krijg je een score die inzicht geeft in wat je wel en nog niet weet over veilig zwemmen in open water.
Met het einde van de zomervakanties in zicht is het tijd om komende periode de behaalde resultaten van de campagne te evalueren en keuzes te maken voor de toekomst. Wil je meer weten over de campagne of partner worden? Neem dan een kijkje op www.veiliginenuithetwater.nl
Hoe meer partijen meedoen, hoe meer mensen we samen kunnen bereiken. Meedoen kan heel laagdrempelig. Je kunt gratis de toolkit verkrijgen en lokaal aan de slag gaan. De campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ richt zich op zwemmen in open water, maar kan ook ingezet worden door zwembaden met een groot buitenterrein of aangrenzend aan open water.
Het bericht Extra aandacht voor campagne: ‘Wie checkt jou?’ verscheen eerst op Nationale Raad Zwemveiligheid.
Bron: NRZ